Kamalan ihmisen hyvä risotto

Minä olen se kamala ihminen.

Keittiössä olen yhä se nillittävä natsi, mikä olin ravintolaa pyöritettäessäkin. Jos se sormi käy suussa tai lähelläkään nenänpäätä risottoa käännellessä, seuraamuksena on järjenvastaista huutoa, passitus käsienpesulle ja arvonalennus takaisin sipulin kuorijaksi. Kaapo kuusi vuotta kertoisi tämän itse, jos osaisi. Niin paska mutsi mä oon.

Kun meidän perhe käy ulkona syömässä, minun neuroosieni takia ravintolan valinnassa menee ikuisuus, pöytä pitää olla mahdollisimman kaukana keittiöstä ja huonosti pesty haarukka saa meidät perumaan koko tilauksen. Tämä vinkkinä niille ystävällisille ravintoloille, jotka ovat kutsuneet blogini takia maistelemaan ravintolaansa ;)
Ei kannata. Onnistumisen mahdollisuudet; helvetin pienet.

Mielikuvat ne on, jotka kaiken päässäni pilaavat. Kun näen Kultaisen kaaren ravintolan mainoksen telkkarissa ja mainoksen kokin paljaat, hanskattomat kädet kokoavat hampurilaisen, inhotus kiipeää kurkkuun kuin huonosti syöty sisu pastilli. Tuhansilla euroilla visioitu ja toteutettu mainos on tuhonnut itseltäni täysin kyvyn nauttia edes hampurilaisesta, koska mietin kokin kynsien pituutta, kokin mahdollista psoriasista ja kontaminaatioiden määrään, jotka kyseistä hampurilaista koottaessa on tapahtunut.
 Ja vaikka nyt luulisi, että mahdoin olla hyvääkin pataa ravintolatarkastajien kanssa, niin ehei.Kourallinen terveystarkastajia ja Oiva-tarkastajia olivat kaikki saada haarukasta polveensa vieraillessaan ravintolamme keittiössä. Täysin yhteistyökyvytön olemukseni viestitti varmasti jokaiselle työtään tekevälle tarkastajalle, kuinka arvottomana ja pikkusieluisena heitä pidin. Niin paska ravintoloitsija olin.

 Eli nyt viimeistään ymmärtänette lukijoina kärsivää miestäni, erikoista anoppiani ja viattomia lapsiani. Vaikeaa on. Ymmärrätte myös, että suosittelen vain harvoja asioita, yrityksiä tai kokemuksia, koska keski-ikäiset ja neuroosien täyttämät mielipiteeni raapivat kauneimmankin nurmikon rikki kuin ruosteinen katkennut harava. Niitä joiden puolesta olen, olen sitä loppuun asti.

Tässä lista yrityksistä, joiden puolesta olen:
Rajamäen Aarre
Tubettini
puhdasiho.com
Jukolan juusto
Brewdog
Diamond bewerages
Rajamäen uimahalli

Punajuuririsotto
risottoriisi
1 solo valkosipuli hienonnettuna
100 g varsiselleriä pieniksi paloiksi leikattuna
2 kasvisliemikuutioita
persiljaa hienonnettuna
3 kpl keitettyjä punajuuria lohkottuina
1 iso punasipuli suikaloituna
1 dl tummaa balsamicoa
1 dl sokeria
mustaapippuria
100 g mustapippuri Jukolan juustoa raastettuna
1 dl ruokakermaa

Kuullottele paistinpannulla tilkassa öljyä selleriä ja valkosipulia. Lisää vettä ja kasvisliemikuutiot. Kun liemikuutiot ovat sulaneet lisää risottoriisi ja anna valmistua rauhassa.
Ota toinen paistinpannu punajuuria varten. Laita tilkka öljyä, punasipulit ja punajuuret pannulle kuullottumaan. Lisää balsamico, mustapippuri ja sokeri. Anna balsamicon siirappoitua ja vähennä lämpöä. Kun risotto alkaa olla tarpeeksi kypsää lisää joukkoon Jukolan juuston mustapippurijuusto ja ruokakerma. Viimeisenä kaada punajuuri-paistos risoton joukkoon ja kääntele. Lopputulos on vaaleanpunainen, pippurinen ja kermainen risotto, joka tarjoillaan rucolan, vuohenjuuston ja oliivien kera. Aioli, eli valkosipulimajoneesi on silkka extra-lisäys suussasi käytävään juhlaan!

Koristeluun:
rucolaa
vuohenjuustoa
oliiviöljyä
oliiveja
aiolia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Takaisin lähtöruutuun